Music

Percy Mayfield – Louisiana
Screaming Jay Hawkins – Talk about me
The Red Callendar Sextette – Voodoo
Dave Bartholomew – Carnival Day
James Waynes – Junco Partner
Mid-South Singers – Lord come on and see about me
Lightnin’ Hopkins – Had a gal called Sal
Lightnin’ Slim – I’m Grown
Rose Mitchell – Baby please don’t go
Tommy Brown – Southern Women
Sonny Terry – Harmonica Rumbo
The Famous Soul Stirrers – It’s going to rain
Doctor Ross – Industrial Boogie
Jack Dupree – Stumbling Block
The Sensational Nightingales – Morning Train
Bob Landers – Cherokee Dance
Lil’ Son Jackson – Confession

De gehele set is hier te downloaden.

 

De muziek die ik draai behelst een periode van ongeveer 40 jaar (ongeveer van 1920 tot 1960).Ik draai voornamelijk zwarte amerikaanse muziek. Jazz, Blues, R & B en Gospel. In dat tijdsverloop onstaan er natuurlijk meerdere stijlen per genre. Bijvoorbeeld: Gospel klonk in de 20-er jaren heel anders dan in de 40-er jaren. Dat gaat van gesproken diensten of preken (sermons) van dominees tot straatzangers met gitaar (gospel blues) tot vocal groups en hard gospel met complete bands. Ook vele kruisbestuivingen tussen genres vonden plaats. Gospel werd in de jaren 40/50 beinvloed door de R&B en vice versa. De teksten werden bv. iets aangepast. De liefde voor de Heer werd de liefde voor dat mooie meisje (Hallehluja I love her so!). Blazers erbij en drums en we hebben R&B! (Sam Cooke, Ray Charles) Andersom werden gospelgroepen beinvloed door R&B. Vocale kwartetten werden uitgebreid met drums en elektrisch gitaar. Showmanship en sexappeal hoorden ook bij gospel! (Soul Stirrers, Sensational Nightingales, Dixie Hummingbirds, Blind Boys of Alabama, Pilgrim Travellers).

Dixie Hummingbirds.

In het begin van de 20e eeuw was muziek veel meer regionaal georienteerd. In Georgia klonk de blues wezenlijk verschillend van de blues in Mississippi. De meeste muzikanten waren alleen in hun eigen omgeving bekend. Ze waren simpelweg te arm om te reizen en speelden aleen in het weekend in de straten of in de plaatselijke club of kerk. Door de groeiende platenindustrie (en daarmee de verspreiding van platen) en de komst van radio en later  televisie werd een veel groter publiek bereikt en zo kwamen artiesten ook in aanraking met andere stijlen. Zo kon het dat door de massale intrede van radio Duke Ellington een beroemdheid werd en door het hele land gehoord kon worden. De shows in de Cotton Club in New York werden nationaal uitgezonden.

Cotton Club, Harlem. 1930’s.

Ook de platenindustrie speelde hier handig op in en kon zich richten op een toenemende vraag naar afro-amerikaanse muziek. De grote platenmaatschappijen (Colombia, Victor, Brunswick, Decca) konden met hun ‘race series’ de markt uitbreiden. Er onstonden dochtermaatschappijen die zich volledig richtten op ‘race music’ oftewel zwarte muziek. Later, in de 40-er en 50-er jaren onstonden er talloze independent labels die van grote waarde zouden worden voor de zwarte muziek. Door labels als Chess, Specialty, Veejay, Imperial, Atlantic, Peacock, Modern, King & Ace kennen wij artiesten als Howlin’ Wolf, Elmore James, Aretha Franklin, Staple Singers, Muddy Waters, Professor Longhair etc.


Professor Longhair

Al deze muziek is op 78 toeren platen uitgebracht en ik zoek naar de mooiste exemplaren die ik kan vinden. Dat is echt een zoektocht want de meeste platen liggen in Amerika en de exemplaren uit de 20er en 30er jaren (waar er geen miljoenen van zijn geperst) zijn vaak versleten door het eindeloos afspelen op een opwindgrammofoon met stalen naald. Tijdens de depressie werden er natuurlijk nooit naalden gewisseld wegens geldgebrek. Verder wil ik eigenlijk niet weten hoeveel prachtige muziek er is vernietigd. Maar als je dan een mooi exemplaar vindt is daar de beloning. Er is echt niks mooiers voor mij dan zo’n plaat van zeg 60 jaar oud op mijn platenspeler te leggen en deze muziek weer tot leven te brengen. Hallelujah! Dank U heer voor dit geschenk!

Baptist church, Louisiana.

Hieronder wat voorbeelden van de muziek die ik draai.



Gospel van de Soul Stirrers – I’m a soldier, eind 50er jaren.

 


Blues van Blind Boy Fuller – Untrue blues (1937).

 

Fletcher Henderson & His Orchestra – Can you take it. 1933

 

Ray Charles – My Bonnie

 

Big Maybelle – All Night Long. (Live at Newport Jazz Festival 1958)

 

Jabbo Smith & His Rhythm Aces – Michigander Blues. 1929